preskoči na sadržaj

Osnovna škola Vjekoslav Parać Solin

Login
Tražilica

Ispis potvrda
Pitaj? Ne skitaj!


"Pitaj? Ne skitaj!" je online savjetovalište NZZJZ-a gdje učenici mogu postavljati pitanja na koja će im odgovor dati stručnjaci za mentalno zdravlje. 

Sigurna mreža - Kviz

Online nastava

Arhiva - online nastava

eTwinning

EU - Kutak za učenje

 

Hrabri telefon

Savjeti logopeda
Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
Predvježbe za uspješno usvajanje čitanja i pisanja
Autor: DIANA Burazin, 20. 1. 2017.

Na samom početku školovanja nekoliko je faktora koji će “odlučiti” hoće li dijete biti uspješno u školi. Naravno, djetetove sposobnosti (i to ne samo intelektualne, već i emocionalne i socijalne) su vrlo važne. Nadalje, pripremljenost djeteta za školu je od osobitog značaja jer će pomoći djetetu da se lakše uključi u novu sredinu i školske zadatke. Također, veliku ulogu ima i motiviranost djeteta za školu, a koja uvelike ovisi i o vama roditeljima.


Kad je dijete ovladalo govornim jezikom, počinje usvajati pisani jezik. Konačni cilj je tečno čitanje s razumijevanjem i pravilno, smisleno pisanje. 

Da bi dijete moglo bez teškoća usvojiti čitanje i pisanje potrebno je usvojiti niz tzv. predčitalačkih vještina. Među njima ( vizualno-prostorna percepcija, vizualno pamćenje, pažnja i sposobnost grafičke simbolizacije,  motorička zrelost prstiju dominantne ruke , pravilan hvat olovke koordinacija „oko-ruka”, razvijena lateralizacija…) osobito je važna sposobnost glasovne analize i sinteze, tj . da dijete „čuje“, zapamti i povezuje glasove od kojih se sastoji riječ.

Najčešće teškoće koje se javljaju u prvom razredu kod dijela učenika upravo se očituju u nemogućnosti sastavljanja i rastavljanja glasova u riječi .
 

GLASOVNA ANALIZA I SINTEZA (FONOLOŠKA SVJESNOST, GLASOVNA RAŠČLAMBA) - sposobnost prepoznavanja prvog i zadnjeg glasa u riječima, raščlamba  i spajanje glasova u riječ, prepoznavanje i stvaranje rime.
 


 

Raščlamba ( analiza ) : zadanu riječ npr. dvorac rastaviti na glasove d-v-o-r-a-c

Spajanje ( sinteza ) : zadanu  riječ npr.   i-g-r-a-l-i-š-t-e spojiti u igralište.

Vježbe se provode  svakodnevno, desetak minuta, kroz formu igre.

Razvijena glasovna analiza i sinteza je temelj za uspješno učenje čitanja i pisanja. Važno je da roditelji aktivno pomažu fonološkom osvješćivanju.

Za početak uvježbava se prvi i zadnji glas (slovo) u riječi. Tek kad dijete prepoznaje početni glas  u svakoj zadanoj riječi, bez obzira na duljinu riječi ( npr. noga – N, trava –T, igračka – I ) uvježbavate završni glas  ( npr. avion – N, djevojčica – a, snijeg –G ). Razdoblje uvježbavanja je individualno. Kad dijete bez problema zahvaća početni i završni glas u zadanoj riječi prelazite na vježbanje riječi od tri glasa. Dijete je već u stanju uočiti prvi glas ,zadnji glas i s lakoćom će te ga usmjeriti na uočavanje srednjeg glasa u zadanim riječima  ( npr. sir, mak, med, dar, kos, miš, dim, zid…).

Važno je hrabrenje i dopuštanje djetetu dovoljno vremena da razmisli kad pogriješi prije nego što mu pomognete ili ga ispravite.

Postupno će dijete biti u stanju raščlaniti i dulje riječi, riječi s četiri glasa (npr. baka, bara, nebo, duga , kapa, noga, ruka, medo, riba, duga, meta, tava, vaza, muha, paun…) 
 


 

Za nastavak vježbi dobre su jednostavne trosložne riječi ( npr. jabuka, marama, livada, gitara,banana,malina, novine,kapica, haljina… ) i na kraju riječi s pet glasova sa suglasničkom skupinom ( npr. klupa, ploča, vrata, torba, mačka, zubar, grana, tenis…)

IGRE RIMOVANJA   -  pronađi riječ ili sličicu koja se rimuje

LUK –VUK                                 VAL - ŠAL

KOS – NOS                                KAT - SAT

MAJKA – BAJKA                     TRAVA - KRAVA

HVAT OLOVKE

S otprilike pet godina (najkasnije do šeste godine) ,hvat olovke postaje   pravilan. Olovka se tada drži vrhovima prstiju kažiprsta, palca i srednjaka. Tek ovaj hvat omogućava maksimalnu kontrolu i fleksibilnost pisanja , a svi ostali dodatno opterećuju ruku .

Pravilan hvat olovke

Pomaže: guljenje naranče i mandarine,crtanje voštanim bojama koje  su se istrošile  (male komadiće ne može držati šakom)  ,brisanje malim komadićem  gumice,  premještanje olovke među prstima, loptica, držači olovke…)

          

           Loptica će formirati šaku                           Mekani držači olovke

LATERALIZACIJA  -  orijentacija na vlastitom tijelu, orijentacija u prostoru i na papiru

Pri vježbanju  uvijek polazimo od vlastitog tijela: određivanje lijeve i desne strane, gore,dolje, možemo biti ispred, iza.

Orijentacija u prostoru: iznad, ispod, između,  kraj, u , na, preko, oko, kroz, iz, prema, od, do.

Orijentacija na papiru podrazumijeva smjer pisanja i korištenja  papira: pišemo slijeva nadesno, odozgo prema dolje.

Nedovoljno razvijena lateralizacija kao posljedicu može izazvati „zrcalno pisanje“.
 


 

KORISNI LINKOVI:

Razvoj hvatova
Sredstvo za učenje brojanja

 

LITERATURA ZA RODITELJE

1. Biddulph, S. (2002), Tajna sretne djece. Mozaik knjiga: Zagreb.

2. Biddulph, S., Bissulph, S. ( 20003), Nove tajne sretne djece. Mozaik knjiga: Zagreb.

3. Brdar, I., Rijavec, M. (1998), Što učiniti kad dijete dobije lošu ocjenu. IEP: Zagreb.

4. Canter, L., Hausner, L. (2002), Domaća zadaća bez suza. Naklada Kosinj: Zagreb.

5. Faber, Mazlisc, F. ( 2000), Kako razgovarati s djecom da bi bolje učila u školi i kod kuće.      Mozaik knjiga: Zagreb.

6. Ferruci, A. ( 2000), Što nas uče djeca. Algoritam: Zagreb.





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]

Priloženi dokumenti:
hld logopedski vodic za web.pdf

preskoči na navigaciju